Off to the Gambia! - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Aniek Grashof en Marije Hummelink - WaarBenJij.nu Off to the Gambia! - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Aniek Grashof en Marije Hummelink - WaarBenJij.nu

Off to the Gambia!

Door: Aniek Grashof en Marije Hummelink

Blijf op de hoogte en volg Aniek Grashof en Marije Hummelink

15 September 2016 | Guinea-Bissau, Gambia

Lieve Familie, vrienden, vriendinnen, kennissen, (oud-)collega’s en andere mensen!

Op dit moment volgen wij allebei de opleiding HBO-V in Enschede. We zitten nu in het vierde en laatste leerjaar. In het eerste leerjaar hebben wij tijdens een introductiedag te horen gekregen dat het mogelijk zou zijn om oooooit op buitenlandse stage te gaan. Meteen waren wij vol enthousiast en wilden we dit heel erg graag gaan doen. Ondertussen zijn we 3 jaar verder en schrijven we nu ons eerste reisverslag terwijl we onderweg zijn naar GAMBIA.
We hebben gekozen voor Gambia, omdat het ons erg aantrok om naar een ontwikkelingsland te gaan en hier veel te kunnen betekenen voor de mensheid. Daarbij is Gambia een van de veiligste landen van Afrika, wat onze ouders ook wel op prijs stelden 

We hebben erg veel moeten voorbereiden om daadwerkelijk op buitenlandse stage te kunnen gaan. We hebben bijvoorbeeld maar liefst 12 inentingen moeten ondergaan!
- Hepatitis A 2 spuiten
- Hepatitis B 3 spuiten
- Rabiës (hondsdolheid) 3 spuiten
- Cholera (buiktyfus) 1 spuit
- DTP (Difterie, Tetanus, Polio) 1 spuit
- Meningococcen (Meningitis, hersenvliesontsteking) 1 spuit
- Gele koorts 1 spuit

Ja… Je moet er wat voor over hebben. Ook komt in Gambia de malariamug voor, waarvoor wij het medicijn Lariam wekelijks in moeten nemen. Ook hebben wij een geïmpregneerde klamboe aangeschaft. Je moet echt voorkomen dat je wordt gestoken, want zelfs met medicatie kun je aan de gevolgen van malaria overlijden. Het neemt niet weg dat malaria gewoon te genezen is als je hier op tijd bij bent.
Verder kwamen er nog een heleboel andere zaken bij kijken. We hebben het een en ander moeten regelen zoals het aanvragen van een paspoort, regelen van werkkleding, een stethoscoop en bloeddrukmeter, regelen van verzekering en uitwonende beurs etc. etc. etc… Dit is het natuurlijk allemaal wel waard! Wat we daarentegen niet hoefde te regelen van tevoren, is het visum. Het visum kun je gratis in Gambia aanvragen wanneer je er langer dan 28 dagen verblijft. Daarbij is de verloopdatum vaak een datum die helemaal niet bestaat (bijvoorbeeld 31 april).

Op 14 september was het dan zover en zijn wij vertrokken naar Gambia voor onze buitenlands stage. Na ongeveer drie uur in de auto te hebben gezeten , met maar liefst 35 graden buiten, kwamen wij aan in Brussel airport Zaventem. Na een zwaar en toch wel emotioneel afscheid zijn wij samen door de poortjes gelopen, op weg naar ons avontuur met veel apen en krokodillen!! Wij vlogen om 17:40 uur vanuit Brussel naar Cassablanca Marokko. In het vliegtuig hebben we vooral kennis gemaakt met de twee andere dames (Naomi & Hannalie), waarmee wij deze stage mogen gaan lopen. Onderweg kregen we een maaltijd, we denken dat het cous- cous was, maar het smaakte naar droge paneermeel. Om 21:00 uur zijn we aangekomen in Marokko. Deze vlucht is letterlijk voorbij gevlogen. Op dit moment is het hier kouder dan dat het vandaag in Nederland was, zo’n 10 graden kouder, helaas hadden we onze winterjas thuisgelaten dus haalden we onze lange broeken en vesten maar uit de tas!! (Geintje natuurlijk) Op dit vliegveld moeten we wachten op onze overstap tot maar liefst 01:00uur (HELPPPP, we zijn elkaar nu al zat)
Op dit moment is het niet alleen buiten erg donker, maar ook binnen en nee het ligt niet aan de verlichting. (Als jullie begrijpen wat we bedoelen) We kunnen zo al een beetje wennen aan het gevoel om een bezienswaardigheid te zijn, totdat we echt aankomen in GAMBIAGAMBIA.
Omdat wij hier nu zitten te wachten en ons een beetje vervelen hebben we voor jullie een paar weetjes op gezocht over Gambia, misschien leuk om te lezen en zo niet……. Zie kruisje rechts bovenin.

Weetjes:
1. Gambia is het kleinste land in Afrika en wordt bijna geheel omringd door Senegal. Gambia is slechts 250 kilometer lang en enkele tientallen kilometers breed. De totale oppervlakte van Gambia is 11.295 km2. Hierbij is Nederland met een oppervlakte van 41.543 km2 iets minder dan vier keer groter als Gambia.
2. Mochten jullie ons willen komen opzoeken? En hebben jullie geen geld voor een ticket? Dan kunnen jullie er altijd voor kiezen om met de auto te komen. Je bent dan ongeveer 67 uur onderweg. Je moet er wat voor over hebben! Mocht je dit mee vinden vallen, dan kun je het natuurlijk ook lopend doen in 1.142 uurtjes.
3. Gambia heeft een tropische klimaat met veel vogels, apen en krokodillen. De temperatuur verlaagt zich ‘s nachts meestal niet onder de 20 graden en is overdag te vinden tussen de 30 en 40 graden.
4. Op het moment dat wij aankomen in Gambia is het regenseizoen nog aan de gang. Dit betekend dat er daar een gemiddelde neerslag van meer dan 200mm valt! Dus bij deze klagen wij denken we nooit meer over de regen in Nederland. Toch wel prettig… die 20mm die in Nederland valt. Het is niet zo dat het dan de hele dag met bakken uit de lucht valt. Vaak komt het totaal onverwacht opeens uit de lucht vallen en duurt ongeveer het maar een kwartiertje. Met de waterstand en de temperaturen in Gambia is de luchtvochtigheid te vinden tussen 80 en 90%.
5. Weetjes over de bevolking: De levensverwachting van de Gambianen is gemiddeld 58 jaar. In Nederland ligt dit rond de 80 jaar. Ze kennen er geen leerplicht en de slavernij is pas sinds 1906 afgeschaft. Het komt vaak voor dat de kinderen moeten meehelpen aan het inkomen. Deze kinderen werken hierom van jongs af aan al en kunnen niet naar school.
6. Er zijn wel enkele rijscholen in Gambia, maar je bent niet wettelijk verplicht om rijlessen te nemen voordat je de weg op gaat. Je hoeft dus geen examen of toetsen te maken om te checken of je wel over voldoende kennis en vaardigheden beschikt. Tot een aantal jaren geleden was er in heel Gambia zelfs maar 1 stoplicht te vinden. (Deze hebben we ondertussen ook al gezien, eigenlijk niets bijzonder aan, maar voor de Afrikanen blijft het bijzonder)
7. Het gemiddelde Gambiaanse maandloon ligt rond de 700-1000 Dalasi per MAAND, dit is ongeveer 25-35 euro!! Als je ergens €1,50 fooi geeft, staat dit dus gelijk aan een goed dagloon.

Dit was het dan voor nu, over ongeveer twee uurtjes vliegen wij door naar Gambia waar wij vervolgens tot en met december ons moeten zien te vermaken. Wij hopen dat er straks een grote zwarte neger, genaamd Yankuba (onze chauffeur gedurende ons verblijf) op ons staat te wachten. Wij hopen niet dat hij, zoals bij de voorgaande studenten, maar liefst een hele dag te laat was. In Gambia werkt het nou eenmaal allemaal wat rustiger en kalmer dan bij ons in Nederland. Wij moesten er daarom ook echt niet van staan te kijken dat dit ons ook heel erg goed kan overkomen! Wij streven ernaar om minstens elke week een verslag uit te brengen. We zien graag jullie reacties tegemoet.

Liefs Aniek en Marije

• 20 September 2016 - 23:15

Wilma Dortmans :

Dag Marije en Anniek,
    Wat leuk om jullie verhaal te lezen.
    En wat gaan jullie een mooie stage doen.
    Wij (ik) vertrekken op 1 oktober met de Antwerpen Banjul Challenge naar Gambia en hopen op 20 oktober in Banjul aan te komen.
    Kijk maar eens op Antwerpen Banjul Challenge 2016 waarbenjij.nu
    Ik ben verpleegkundige en zou jullie graag in Banjul willen ontmoeten, hoe kunnen we iets afspreken?